Tuesday 25 February 2014

Bukan Politik, Tapi Cerita Je..

Assalamualaikum..

Update lagi pasal Pusat Giat MARA Selayang. Meh sini aku nak cerita. Cerita ni dah lama dah pun. Aku ingat dalam hujung tahun 2012. Aku dok kat selayang, dan lokasi ni dekat je dgn bulatan yang nak gi MPS dan Stadium Selayang nun. Korang tau ape yang kitorg perasan? Kitorg ingatkan ni Bilik Gerakan UMNO. Sebab bendera umno merata2 kat dewan ni. So mula2 kitorg biar je lah, bukan nye kacau kitorg pun kan?

Sampai lah satu masa, ade member aku nak kawin. Di pendekkan cerita, tanya2 lah orang kat mana nak buat kat area selayang ni. Sebut lah dewan orang ramai selayang pandang, dewan orang ramai gombak, pusat giat mara selayang... Eh?! Pusat Giat Mara Selayang?! Ade meh?! So kitorg proceed lah tanye2 kat semua tempat ni. Dan aku ingat lagi masa sampai kat pusat giatmara tu, diorg ckp takleh buat kat situ sbb ni bilik gerakan umno, bukan lagi pusat giat mara. So, takde lah nak marah kan? bende kecik je pun. So kitorg pun lepak minum kat kedai mamak kat jalan selayang segar tuh. Borak2 pasal nak pi mana pulak.

Tgh borak2 pasal nak gi mana, ade lah pakcik ni dengar kitorg sebut pasal Pusat GiatMARA nun. Dia tanya kitorg..

"Korang nak buat majlis kat situ? Dia bagi ke tak?"

"Dia takde lah kata tak boleh, tapi dia ckp lah ni bilik gerakan umno, bukan pusat mara lagi dah.."

Pakcik tu buat muka pelik
"Sejak bila pulak tanah yang mara sewa tu jadi hak milik umno? Saya dah keje kat pejabat daerah selayang dekat 15 tahun dah, tak pernah dengar pulak umno beli tanah tu.."

Aku dgn member diam je lah. Kang komen lebih2 pulak, tak jadi nak carik dewan untuk member aku buat majlis. Tapi secara asasnye, pakcik tu cerita yang Pusat GiatMARA tu memang dah tak macam dewan orang ramai dah. Asyik guna untuk event umno, training anjuran bn dgn umno dan sebagai nya. Orang tempatan cam kitorg nak guna untuk majlis kawin ke, berkhatan ke, qurban aqiqah ke, kene mintak dgn wakil umno situ pulak. Tu pun kene ikut jadual diorg. Local sume dah komplen dgn MARA tp xde feedback.

So bila nampak je post pasal Pejabat Daerah amek balik tanah tu, aku teringat balik cerita ni. Bukan lah nak kondem kat sape2, tp kalo dah nama nye pusat giatmara, knp jadi pusat gerakan umno pulak? kenapa locals kene mengemis untuk guna dewan yang asalnya dibina dengan alasan untuk kegunaan org ramai?

No comments:

Post a Comment