Thursday 27 February 2014

Tsunami di Jepun, satu bala atau petunjuk?



Salam kepada semua rakan-rakan..

Seperti yang kita tahu, pada tahun 2011 kita dikejutkan dgn kisah tsunami di melanda Fujiwara Province di Jepun, yang mengakibatkan stesen reaktor nuklear di sana mengalami breakdown yg boleh dikatakan sebagai sangat membimbangkan. Bahkan dikhuatiri daerah Fujiwara akan menjadi Nagasaki kedua. Maybe ya'll tak ingat dah sbb cerita ni dah hampir 3 tahun semenjak kejadian ni. Cerita ni hampir sama dgn kes Chernobyl, Ukraine. Ni ade sikit info untuk korang baca 

http://en.wikipedia.org/wiki/Chernobyl_disaster

Tapi timbul pulak spekulasi tentang sebab mengapa musibah ini terjadi. Tetibe, ramai pula orang ramai yang ade kebolehan seperti malaikat. Kenapa aku cakap macam ni? Kalo dah nama nye kuasa Tuhan, macam mana orang biase boleh tentukan sebab terjadi perkara ni? Ramai pulak orang ade kebolehan jadi prophet sambilan, boleh berkomunikasi dengan Tuhan dan bgtau kat orang lain kenapa Allah turunkan bala macam ni ke Jepun. Semua ade teori agama masing2 dan tiba2 pulak ade tauliah jadi ulamak.

Ramai yang share dengan aku link video dgn notes menunjukkan Jepun ni negara yang kejam dengan tak berperikemanusiaan. Tak kurang jugak dgn warga emas yang ckp Jepun ni kena bala sebab sikap kejam diorang masa Perang Dunia Kedua dulu. Basically apa yang diorg mula ckp adalah apa yg jadi kat Jepun adalah balasan terhadap perbuatan kejam diorg dari dulu sampai sekarang.

Aku tak nafikan yang Jepun ni bukan nye negara yang baik sangat pun walaupun aku suka kat Jepun. Korang tau tak yang Jepun adalah pengguna balak terbesar dunia? Bahkan diorang menggunakan balak dengan banyak, sehinggakan 55% balak yang keluar dari Hutan Hujan Amazon digunakan oleh Jepun. Dan korang tau tak yang Jepun adalah antara negara yang membenarkan pemburuan ikan dolphin (lumba-lumba) dan ikan paus dan menganggap ianya hanyalah satu industri perikanan? Tak percaya? Meh sini aku bg link video.  


Sebelum korang mengkritik hebat video nih, aku just nak inform yang aku bukan nye pro negara Jepun tuh. Aku cume seseorang yang minat dengan budaya dan cara kerja disiplin diorang je. Paling kuat pun, aku ni termasuk dalam kategori peminat anime Jepun. So bile korang mengkritik negara Jepun tuh, ade aku kisah? Cuma aku membidas keterangan korang yang bencana yang melanda Jepun tu sebab diorang makan ikan. Ade nampak tak betapa bangang nye ayat yang aku highlightkan tu? 

Memang lah kejam bile kite tgk video tuh, tapi aku dah send video link tu kat kawan aku yang dok kat Jepun nun (FYI, dia Japanese). Ikut kan ajaran pendek die, ini yang die bgtau aku "The ritual in the video shows that they are praying at the Spirits and Gods of the Sea to forgive them and blessed them in this hunt". At least diorg ade gak la mintak kat Tuhan diorg.

Kat sini aku ade dua lagi link video. Makhluk yang diburu tu pun sama gak, ikan dolphin gak, beza nye satu orang Denmark, satu lagi dari Solomon Island. Tapi yang aku pelik lagi hairan bin ajaib, kenapa takder sekor pun hamba Allah yang share link dengan aku? Cube korang copy dan paste kat browser korang, pastu tengok puas2.



Kalo korang dah tengok, aku rase dua bangsa ni lagi bangang dan buduh reason die buru dolphin. Yang dari Denmark tu buru dophin sbb tu upacara nak tunjukkan diorang tu lelaki dewasa. Maksud nye kalo diorang tak buat, orang lelaki Denmark ni takde telur ke? Yang dari solomon tu pulak sbb tujuan rekreasi. Untuk pengetahuan korang, Kepulauan Solomon ni banyak lagi ikan lain, tapi diorang buru dolphin sbb bagi diorang dolphin tu sama je cam ikan lain. 

Kalaulah korang cuba justify yang bencana Jepun ni sbb karma, cube justify lak org Eropah dgn orang hulu ni. Kalo korang boleh bagi bukti yang diorg ni bangsa yang teramat mulia dimuka bumi ni sampaikan ape yang diorang buat dgn dolphin ni tak salah dan that's why diorang tak kena bencana, aku akan tarik balik artikel ni. Kalo tak, korang tanggung lah sendiri dosa mengumpat dgn dosa memfitnah hampir 2.8 billion orang Jepun. Kalo korang nak kata diorang tu kafir, korang kene ingat. Mengikut statistik dari OIC (Organization of Islamic Conference), almost 23 percent of Japanese is Muslims. Tahniah, sbb that means unofficially korang baru je memfitnah 6.5 juta saudara kita..

Tapi camner lak dengan Acheh? Ape salah Acheh? Ape Salah Indonesia? Dua negara Asia yang juga mengalami tsunami ni, ape salah diorg? Kenapa negara lain yang bagi aku lagi hina tak kena bencana alam? Amerika adalah salah satu negara yang membenarkan perkahwinan sesama jantina dan banyak negeri dalam US telah menghalalkan penjualan marijuana di farmasi secara terbuka. Amsterdam adalah antara negara yang menganggap pelacuran dan marijuana sebagai satu industri pelancongan. Kenapa diorg tak kena ape-ape? Bahkan, di mata orang Jepun, ape yang diorang buat dgn ikan dolphin tu, sama jer dengan ape yang kita buat dgn lembu. So? macam mana korang nak justify perkara nih?

So cuba kita muhasabah diri dan pikir, kita ni sebagai warga Malaysia yg Islam pun baik sangat ke?. Instead of a son of a being a bitch that only know how to condemn and just all talk, be the part of the community. Hulurkan tangan, berikan bantuan. Dan kalau korang still rase Jepun ni negara yang kejam, don't just be anybody, be somebody. Make sure your voice and your hand are both meaningful.

Assalamualaikum....

No comments:

Post a Comment